De klacht is van meneer Jansen*. Hij is de vader van de 5-jarige Merel. Haar ouders zijn niet meer samen. Merel woont bij haar moeder, in een andere regio dan haar vader.

Geen omgang met vader?

Op een zekere dag ontvangt Veilig Thuis Kennemerland een melding dat Merel misschien onveilig is bij haar vader. Veilig Thuis stuurt de melding door naar het meldpunt in de regio waar Merel woont. Zij moeten de melding verder behandelen.

Veilig Thuis stuurt een brief naar beide ouders over deze melding.  De moeder van Merel besluit dat ze voorlopig haar vader niet meer mag zien. Volgens meneer Jansen is dit de schuld van Veilig Thuis.

Meneer Jansen dient een klacht in over de manier waarop Veilig Thuis heeft gehandeld. Volgens hem had Veilig Thuis geen brief moeten sturen, terwijl ze zelf geen onderzoek hadden gedaan. Hij voelt zich vals beschuldigd.

De Kinderombudsman en de Nationale ombudsman hebben de klacht onderzocht. Wij komen tot het oordeel dat Veilig Thuis niet heeft gehandeld zoals ze in dit geval hadden moeten handelen. Het is in het belang van ouders en kinderen, als zij op een persoonlijke manier horen over een melding. Veilig Thuis Kennemerland had in ieder geval niet deze brief moeten sturen.

Tweede klacht

De Nationale ombudsman heeft ook onderzoek gedaan naar een andere klacht van meneer Jansen. Hij vindt dat Veilig Thuis niet goed naar zijn klacht heeft geluisterd. De Nationale ombudsman vindt ook deze klacht terecht. Veilig Thuis had meer moeite moeten doen om de klacht van meneer Jansen te begrijpen.

Maak goede afspraken

De Nationale ombudsman en de Kinderombudsman hebben ook nog advies aan alle Veilig Thuis-organisaties. Zij moeten goede afspraken maken over het overdragen van een melding. In deze afspraken moet staan hoe en wanneer ouders en kinderen informatie krijgen over een melding.

Lees het rapport 'Veilig Thuis moet ook bij overdracht melding de betrokkenen zorgvuldig informeren'

*) Omwille van de privacy gebruiken we hier niet de echte namen